tisdag 30 november 2010

Lyckan, kärleken och meningen med livet

Månadens bokcirkelbok har varit Lyckan, kärleken och meningen med livet av Elizabeth Gilbet. Det jag tycker är så roligt med böcker är hur man redan innan man börjat läsa boken har en föreställning om hur den kommer vara upplagd eller skriven... Eller det kanske bara är jag... I alla fall denna bok var inte alls skriven som jag hade föreställt mig det, men jag kom snabbt in i den ändå. Boken är en självbiografi som handlar om åren efter Elizabeth inser att hon lever ett liv hon inte vill leva och med en man som inte vill samma sak i livet som hon. Det är Elisabeths strävan att hitta sig själv som vi får följa.
Boken är uppdelad i tre olika delar och jag kan säga som så att jag uppskattade de olika delarna olika mycket. Första delen flyttar Elizabeth till Italien i fyra månader och eftersom jag har varit i Italien vid ett flertal tillfällen så är det lätt att relatera till de hon upplever där. Andra delen av boken utspelar sig i Indien och handlar mycket om meditation och det andliga sökandet. Här händer det inte så mycket och just denna delen av boken blir för mig tråkig att läsa. Den sista delen utspelar sig på Bali och eftersom jag har varit där och även besökt några ställen som beskrivs i boken och upplevt balanesernas mentalitet så känner jag igen mycket utav det som Elizabeth upplever och beskriver.
I det stora hela tycker jag om boken. Elizabeth gör en stor inre resa som är inspirerande. Efter att ha levt i relationer i hela sitt liv får vi ta del av hur Elizabeth lär sig leva sitt egna liv och se efter sig själv och tillåta sig vara självisk.
Boken är även filmatatiserad med Julia Roberts i huvudrollen och det ska bli spännande och se hur den är gjord. Filmen ska vi se tillsammans ikväll i bokcirkeln så jag återkommer med fler åsikter vid ett annat tillfälle!


Inga kommentarer: