söndag 10 april 2011

Svinalängorna


I tisdags var det dags för bokträff här hemma och det var lika trevligt som alltid!! Till denna bokträff läste vi Svinalängorna av Susanna Alakoski. Den handlar om ett nybyggt bostadsområde under 70-talet som kallas för Svinalängorna och dit flest invandrare och låginkomsttagare flyttar in. Flickan Leena och hennes finska föräldrar och två syskon är en utav familjerna som flyttar in i en av de nybyggda lägenheterna. Det visar sig snabbt att Leenas föräldrar har alkoholproblem och vi får följa Leena i hennes tragiska vardag. Det är en fängslande berättelse om hur man kan överlever med föräldrar med missbruk. Det som jag tycker är mest tragiskt är alla rop på hjälp som Leena gjorde förgäves och jag kan bara hoppas att samhället idag är mer lyhört och har större makt att hjälpa till...


Det finns även en filmatisering utav boken, eftersom det var ett tag sen den slutade gå på bio hade vi hoppats på att kunna se den på kvällen. Det visade sig tyvärr att den inte kommit ut på DVD än. Vi får helt enkelt se den en annan gång, för se den vill jag!


Eftersom vi var hemma hos mig så var det min tur att välja bok till nästa träff. Jag valde en gammal favorit och klassiker av Jane Austen som jag redan har hunnit läsa ut dessutom...

Inga kommentarer: