söndag 15 augusti 2010

El Choco

På vår förra bokträff var vi hemma hos mig, det innebar att det var jag som skulle välja nästa bok. Vår nästa bok blev faktiskt två stycken, detta eftersom vi hade hela sommaren på oss att läsa. Jag valde boken El Choco, svensken i Bolivias mest ökända fängelse av Markus Lutteman. Anledningen till att det blev just den boken är egentligen en slump. Mårten hade fått för sig att han lånat boken av mig och hade den därför med sig hit en gång. Vi kom fram till att det nog är av mamma och pappa han lånat boken, men eftersom han tyckte den var bra så behöll jag den här och kom att tänka på den som en bok som nog kan bidra till en bra diskussion. Det är nog lika bra att jag redan nu varnar för att detta inlägg kommer bli långt...

I denna bok lär vi känna Jonas, som sista utväg bestämmer han sig för att smuggla knark till Sverige från Bolivia, detta för att bli skuldfri. Jonas blir tagen i tullen och hamnar i fängelse. I boken får vi reda på Jonas inre tankar kring allt som händer i fängelset och runt om honom.

Jag tycker att detta är en riktigt bra bok och det känns som om den är ärligt berättad. Jonas står för att han har tagit ett felaktigt beslut och är därmed också beredd att ta sitt straff. Jag har aldrig i min vildaste fantasi kunnat tänka mig att det är så här det fungerar på ett fängelse någonstans i världen. På San Pedro måste man köpa sig till ALLT, cell och mat är bara några av de saker som man själv måste stå för. Jonas hade den turen att ha föräldrar som kunde hjälpa honom genom att skicka pengar. Jag undrar hur det hade slutat om han inte hade haft den hjälpen. Antagligen inte så här bra... Jonas berättar om hur det inne i fängelset pågår droghandel och att det är lätt att ta reda på vilka som går på droger och inte. De som går på droger måste nämligen ha pengar till sitt beroende och säljer då sina ägodelar och har då rätt tomma celler. De som inte går på droger har mycket prylar som de har kunnat köpa av desperata knarkare.

Är man rik i ett Bolivianskt fängelse kan du köpa dig till vad du vill. Din cell kan bli en lägenhet på ett par våningar och du kan se till att du kommer ut ur fängelset relativt snabbt.

Innan Jonas hamnar i fängelse träffar han en flicka som han blir kär i. De kommer att gifta sig och få två barn tillsammans under den tid som Jonas sitter inne. Att man kommer i kontakt med drogrelaterade brott är vanligt i Bolivia och Deysi såg därför inte Jonas brott som ett hinder för deras kärlek.

Jag tycker att detta är en bok som på ett mycket verkligt sätt beskriver drogvärlden i Bolivia. Vi får höra Jonas berätta om sina medfångar och deras historier. Detta är en bok som verkligen berör och en bok man vill diskutera Jag tycker att det är fruktansvärt att det existerar fängelse där man kan köpa sig till allt, alla kan mutas, precis alla.

Vid ett tillfälle tar Jonas beslutet att han inte vill bli förflyttad till ett svenskt fängelse, då det finns fler fördelar med det bolivianska fängelset San Pedro. Här kan nämligen hans fru och barn hälsa på honom varje dag och om de betalar en liten summa får de även sova över. På ett sätt tycker jag att detta är fint, men det är galet att barn kan springa fritt i ett fängelse med drogpåverkade fångar och mördare. När man i Boliva suttit av en del av straffet finns även möjligheten att vara fri på dagen men komma tillbaka till fängelset på kvällen och sova där. Men just den biten att sova där under natten kan man givetvis också muta sig ifrån.

Detta är en oerhörtintressant bok och jag kan inte annat än rekommendera den. Det är en bok som ger spännande läsning och får en att fundera!


Inga kommentarer: