söndag 8 augusti 2010

Kinesen

Jag har nu läst min första bok skriven av Henning Mankell och det är boken Kinesen. Det finns en anledning till att jag aldrig läst en bok av honom tidigare och det är att jag har tyckt att hans framsidor ser så skrämmande ut, oftast ett läskigt ansikte. Jag vet att det låter löjligt men jag ville inte hålla de läskiga ansiktena i mina händer... Sen är frågan, hur ska hans efternamn uttalas? Det råder det också delade meningar om och som tonåring tyckte jag att det kunde vara två bra anledningar att inte läsa Mankells böcker... Jag vet det låter helt rubbat... Men jag var ung och dum! Men så var jag hemma hos svärmor nr 2 som varmt rekommenderade boken Kinesen och jag tänkte att jag får väl släppa mitt gamla argument och ge gubben en chans. Det är ju trots allt så att de flesta människor uppskattar det han skriver.



Kinesen är en deckare och det tycker jag om att läsa. Huvudpersonen är domaren Birgitta som bor i Skåne. I tidningen läser hon om att 19 personer har blivit mördade i en liten by längre upp i landet och hon inser att hon är släkt med några av offren. Hon blir intresserad av dådet och försöker själv lösa det. Hon misstänker att det är en kinesisk man som är mördaren.


Jag tycker om Henning Mankells sätt att skriva och man fastnar snabbt i boken. Boken är uppdelad i olika delar och i de olika delarna får man följa olika personer och deras tankar och förflutna. Detta är en bok som jag kan rekommendera och ja, jag tror att det kommer läsas fler böcker av Mankell i framtiden. Fast kanske inte de med de läskiga framsidorna, vet inte om jag vågar... ;)

Inga kommentarer: