söndag 26 september 2010

Flickan som älskade Tom Gordon

Idag är det dags för bokträff och till idag är det tänkt att vi ska hunnit läsa ut två böcker. Jag började läsa en bok innan förra bokträffen som tog mig lång tid att läsa och har därför haft lite panik med att hinna läsa böckerna till bokträffen. I onsdags hade Emma läst ut sitt ex av Flickan som älskade Tom Gordon som är skriven av Stephen King och jag fick låna boken av henne.
Boken handlar om en flicka Trisha som går vilse i en skog. Vi får ta del av hennes kamp att ta sig ut från skogen. Hon har en ryggsäck med en liten matsäck med sig och en freestyle. Den blir hennes stora räddning och länk till civilisationen.
Jag har läst ganska många Stephen King romaner tidigare, men aldrig läst någon som denna. Jag väntar mig hela tiden att det ska dyka upp något övernaturligt och ovanligt skräckinjagande i boken, men det kommer aldrig. Här förmedlar han skräcken på ett annat sätt, genom nioåringen och det hon upplever. Att veta att något förföljer en. Att veta att man måste hitta mat för att överleva. Att äta rå fisk och att inte orka bry sig om att mygg och knott är på en hela tiden. Han beskriver trösten, att kunna lyssna på sin freestyle och höra sin baseboll-idols matcher och hur idolen Tom Gordon sedan börjar gå med henne som en hjälp på vägen.
Det är en tunn och lättläst bok på ca 200 sidor, den är bra och i vissa stunder riktigt gripande. Att föreställa sig i hennes situation och uppleva det Trisha gör, hade man haft samma mod?

Inga kommentarer: