lördag 12 februari 2011

Makramé

Makramé är något som jag inte vetat vad det är... Men jag har en kollega som lärt mig och nu har jag gjort två olika varianter, en som är rak och en som är snurrad. Det var väldigt lätt och roligt att lära sig, till och med F-klass barn har gjort detta själv.

Två trådar i mitten sitter fasttejpade i bordet. Man har en tråd på var sida om mitten. Jag börjar med att ta vänster tråd under trådarna i mitten och över den högra.

Sen tar du höger tråd över mitten och under vänster tråd. Sen gäller det att dra ihop knuten ordentligt. Vill man göra en snurrad börjar man alltid på samma sida (i mitt fall vänster), vill man göra en rak tar man varannan gång vänster varannan gång höger.

Här är det färdiga resultatet med pärlor fastknutna i slutet. Vill man kan man sätta in pärlor mitt i allt också, men det har jag inte provat än...

Inga kommentarer: