tisdag 22 februari 2011

Palles middagsidé

Efter att ha tittat på Sveriges mästerkock eller vad nu programmet heter, så fick Palle en idé. Vi skulle göra en trerätters middag tillsammans men Palle skulle göra förrätten som jag köpt ingredienser till och jag skulle göra huvudrätten som Palle köpt ingredienser till. Så vi åkte till en affär och handlade vi använde olika korgar och fick ställa oss i olika köer. Maten fick vi sedan lägga in i kylen i påsar så vi inte skulle kunna tjuvkika... Efterrätten gjorde vi tillsammans.

Så när det var dags att sätta igång fick Palle ett recept av mig på vad han skulle göra och jag fick typ ett recept av Palle (han hade först bara tänkt skriva ner lite vägledning, men gjorde det lite mer utförligt och det är jag glad över!).

Vi började att göra efterrätten tillsammans som blev en rulltårta med choklad. Under tiden som jag gjorde fyllningen till rulltårtan (Chokladganache) började Palle på förrätten som är en favorit i repris: Brännvinsost- och basilikagratinerade pilgrimsmusslor. Till huvudrätt fick jag göra något som jag aldrig tidigare gjort, så det var spännande. Det kändes tryggt att ha Palle bredvid mig som moraliskt stöd. Jag fick göra Älgwallenbergare med potatis och blomkålspuré smaksatt med vit tryffel samt rårörda lingon, gröna ärtor och rödvinsås.


Brännvinsost- och basilikagratinerade pilgrimsmusslor

Älgwallenbergare med potatis och blomkålspuré smaksatt med tryffel, rårörda lingon, gröna ärtor och rödvinsås. (Glömde ta foto innan jag började äta, jag var så nyfiken på vad jag gjort...)

Rulltårta med chokladganache

2 kommentarer:

Emma sa...

Åh! Jag får lite nostalgikänsla av rulltårta!! Mums!

Johanna sa...

Hade du kommit ikväll så kunde du fått en bit... :)