måndag 14 juni 2010

De modigas rike

Igår kväll läste jag ut boken De modigas rike av Tamara McKinley. Det var en bok som jag först hade tänkt att vi skulle läsa i bokklubben, men när jag insåg att det var en fortsättning på en bok jag tidigare läst så tyckte jag inte att den passade in där. Annars är Tamara McKinley en författare som jag verkligen kommit att uppskatta för sitt sätt att skriva och beskriva. Hon skriver om livet i Australien under koloniseringen om infödingarna och straffångarna och andra engelsmän som anpassar livet efter en ny miljö.


Just denna boken är en fristående del i en triologi om det nykoloniserade Australien och om aborginerna vars liv förändras pga nykomlingarna. Landet bortom haven heter den första boken i triologin, tyvärr vet jag inte vad den tredje delen heter. Men det borde jag försöka ta reda på så jag kan läsa den med.


I boken får vi lära känna minst fyra olika familjer vars liv flätas samman på olika sätt. Familjen Cadwallader är en engelsk överklassfamilj, där sonen Edward gifter sig med Eloise. Edward är en oberäknelig man med massa fuffens för sig. Eloise träffar på en man som heter George Collinson vid en tillställning och det är kärlek vid första ögonkast, men Edward skulle aldrig låta Eloise lämna honom levande. Vi får träffa aboriginen Mandawuy som är en av två överlevande efter en våldsam massaker av stammen han tillhör och han tvingas välja mellan sitt eget folk och den vita mannen. I boken lär man känna ännu fler människor men det blir alldeles för mycket att redogöra för här.


Jag tycker om boken för jag tycker att Tamara har ett bra sätt att väva samma de olika familjernas historier på ett spännande sätt. Boken är full av kärlekshistorier, intriger där människor från olika kulturer och samhällsklasser ska leva sida vid sida. Jag känner att jag blir inbjuden i miljön och Tamaras beskrivande sätt att skriva gör att jag kan se det som händer framför mig. Tamara McKinley vill jag verkligen läsa mer av och jag hade inte haft något emot att få reda på vad som mer händer med de olika familjerna, trots att jag tycker att boken slutade på ett bra sätt! Men där finns fortfarande några frågor som väntar på svar...

Inga kommentarer: