torsdag 3 juni 2010

Recept

Jag fick ett sms av min mamma idag att det finns de som skulle vilja ha receptet på sugar paste. Tror det heter något annat när det är gjort av marshmallows men minns inte vad. Självklart ska jag dela med mig av det jag kan. När jag skulle göra denna deg fick jag veta det skulle bli något av det kladdigaste jag varit med om. Då tänkte jag "Ja, ja eller hur, så kladdigt kan det ju inte vara..." men jo det är grymt kladdigt och det gäller att bearbeta degen väl och när rätt mängd florsocker är i degen, tror man inte längre att fingrarna ska förbli fast förevigt i ett vitt kladdigt tuggummi.

Sugar paste
Ingredienser:
200g marshmallow
2 msk vatten
Drygt 1 pkt florsocker
kokosfett att smörja med
  1. Smält 200g marshmallow 30 sekunder åt gången på full effekt i micron (i ett stort microsäkert kokosfettat kärl) tillsammans med 2 msk vatten.
  2. Kokosfetta en stor skål och sikta i 1 pkt florsocker, gör en grop i och häll sedan i den smälta marshmallowsmeten. Arbeta in florsockret med kokosfettade händer (ha gärna handskar också). Tillslut är det en sockerdeg som man knådar.
  3. Putsa utsidan av degen lätt med florsocker och lägg i dubbla plastpåsar utan luft, i en lufttät burk i rumstemperatur.

Jag fick sedan veta att jag skulle spara ca 500g till tårtlocket och resten kunde jag färga som jag ville.


Jag önskar er ett stort Lycka Till!

Nu är det dags för mig att städa...

Inga kommentarer: