söndag 13 juni 2010

Det femte barnet

Det femte barnet är skriven av Doris Lessing och hon fick Nobelpriset i litteratur 2007. Detta var den andra boken som vi skulle läsa till bokträffen och alla hade faktiskt läst ut boken till träffen, starkt jobbat :) Betyget för denna bok blev högre än förra boken och hamnade på hela 3,75/5.


Boken handlar om Harriet och David som snabbt inser att de är som skapta för varandra. På kort tid gifter de sig, köper ett stort hus och får sitt första barn. Släkt och vänner kommer titt som tätt och bor i huset och deras tillvaro är fyllt av liv och lycka. Den femte graviditeten är inte lik någon utav de andra och det är en mörk kraft som kommer in i familjen när Ben föds. Med Ben kommer stora förändringar för hela familjen och den idyll som Harriet och David skapat är ett minne blott...
Jag tycker att detta är en otroligt stark och speciell bok. Det finns inga kapitel i boken och bara det gör att det känns annorlunda att läsa. Den är ganska tunn och när man väl börjat läsa så är den svår att släppa taget om. Man vill veta vad som händer. Hur ska det gå för familjen och vad är Ben för en människa? I boken beskrivs Ben som en mörk person eller snarare för varelse som observerar omgivningen för att se hur han bör reagera på det som han ser och hör. Han är otroligt aggressiv och jag får intrycket av att han inte kan föra en ordentlig konversation. Ingen i familjen tycker om Ben utan hans syskon är rädda för honom och flyttar hemifrån så fort de kan. Som den pedagog man är så börjar man genast fundera över vad kan jag sätta för diagnos på Ben. Men jag tycker inte att jag kan placera in honom någonstans. Jag skulle kunna tänka mig att han lider av någon form av autism, men där måste vara något mer med honom, möjligen en hjärnskada? Varken skolan han går på eller läkare vill se att det är något fel på Ben och Harriet vet knappt ut eller in. Jag lider med henne och den ångest man måste känna när det inte finns någon som vill erkänna det man själv ser så tydligt. Jag minns inte exakt, men jag har för mig att boken utspelar sig i mitten av 1900-talet i England, vilket jag tror kan förklara skolan och läkarnas likgiltighet. Doris Lessing ska ha skrivit en fortsättning på boken som heter Ben, av de recensioner jag läst så får man tyvärr något svar på frågan vad som fattas Ben i den boken heller. Boken Det femte barnet är verkligen värld att läsa.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

ÅH jag missade alltså inte bara ert trevliga sällskap utan även tårta! :( Mår i vart fall bättre idag. VAD KUL att Josephine oxå börjat i klubben!! :) Håller med dig om femte barnet. Den berörde. Och var väldigt tragisk. Minus att den saknade kapitel..Vi hörs!! PUSS

Johanna sa...

Skönt att höra att du är bättre. Ja, är man borta missar man massor av kul, en kollega till mig åt upp din tårta idag. Tyckte inte att jag behövde den själv... :)
Puss