måndag 24 januari 2011

Frostnätter


Förra söndagen var det dags för årets första bokträff. Boken vi läst var Frostnätter av Arnaldur Indridason, som är en Isländsk författare. Han har länge varit en av Islands populäraste författare och han har tydligen vunnit en hel del priser.


Frostnätter är en deckare som utspelar sig på Island. En kvinna som heter Maria påträffas hängd i sin sommarstuga och man tror att det är självmord. Polisen Erlendus Sveinsson får dock reda på något om Maria som han inte kan släppa och börjar därför utreda hennes fall vid sidan om. Ganska snabbt kommer mörka hemligheter fram från Marias förflutna.


Jag tycker att författaren skriver väldigt bra och jag ville gärna veta vad som hänt med Maria. Tyvärr skriver han även lite hoppigt och jag tycker då att det är svårt att förstå honom. Kanske är det så att polisen Erlendus är med i fler av hans böcker och jag greppat snabbare om jag läst de tidigare böckerna? Jag syftar bla på att vid ett tillfälle berättar han om att Erlendus är hemma hos sin mamma och två sidor senare läser jag att hon är död och att han hade tänkt tillbaka på ett besök hos henne. Jag reagerar också på att han som polis gör en "privat" utredning om Marias fall när man inom polisen har rubricerat det som ett självmord. Så hade det inte kunnat fungera i verkligheten, någon hade reagerat på att polisen inte gjorde sitt arbete. Men som min kompis sa, detta är ju inte verklighet det är en bok. Kanske är jag för kritisk? Vad tycker du?

Inga kommentarer: