lördag 29 januari 2011

Våld en historia om kärlek

Jag hittade boken Våld en historia om kärlek av Joyce Carol Oates i personalrummets lånhylla för ett tag sedan. Jag tyckte att boken lät spännande, nä kanske snarare fruktansvärd, så jag var tvungen att låna hem den.

Boken handlar om Bethie och hennes mamma Teena. Efter ett 4 juli-firande tar de en genväg hem. Där på vägen händer det som kommer att förändra deras liv för all framtid. Ett gäng på fler än fem killar kommer fram till dem och det slutar med att Teena blir utsatt för en fruktansvärt brutal gruppvåldtäkt och dottern Bethie blir misshandlad. Bethie identifierar pojkarna som ställs inför rätta. Med hjälp av en driven advokat släpps pojkarna mot borgen. Bethie och Teena lever i ständig skräck.

Vad tyckte jag då om boken? Den var hemsk. Det är fruktansvärt att tänka sig in i Teena och Bethies situation, hur deras liv aldrig någonsin blir sig likt igen. Jag bara hoppas att jag aldrig någonsin behöver uppleva en liknande situation, ingen annan heller för den delen... Ta hand om varandra!


1 kommentar:

Cecilia sa...

Oj, den måste jag läsa!