söndag 18 juli 2010

Elsas mode

Jag hade tänkt att jag skulle hinna läsa många böcker under semestern så när vi åkte till sommarstugan packade jag ner fem böcker + den boken jag höll på med i väskan. Palle skrattade lite åt mig och tyckte jag var galen... Jag la av två stycken böcker men anser att även om jag inte hinner läsa alla så vill jag kunna välja vilken som blir min nästa bok. Hur många böcker läste jag nu i sommarstugan då? Jo, alltså jag hann aldrig riktigt läsa ut den jag hade påbörjat...

När vi var och shoppade kläder till mannen min så fick man en bok på köpet och då var det en självklarhet att jag skulle få välja den. Jag valde en bok som jag vet att jag aldrig skulle ha köpt själv Elsas mode av Sofi Fahrman. Så här i efterhand är jag nöjd med mitt bokval. Boken är Sofis debut och den första boken i en triologi som handlar om Stockholms modevärld. Det är en bok som passar dem som gillar att läsa om shopping, fest, kärlek, sex, inneställen och trender.


Elsa är bokens huvudperson som är 21 år gammal, hon har under några månader levt livet i New York. När hon återvänder till Sverige bosätter hon sig i Stockholm och börjar arbeta som servitris. Elsa är intresserad av mode och bestämmer sig för att starta en blogg, Elsas mode. Hon ägnar den mesta av sin tid åt Elsas Mode som blir hennes inträdesbiljett till Stockholms inre krets. Hon får gå på modevisningar, de hetaste klubbarna och deras VIP rum, hon umgås med överklassen och blir dessutom kär.


När jag läser boken får jag en Denise Rudberg känsla, fast det når inte riktigt hela vägen. Man märker att Sofi har koll på både mode och bloggande och Stockholms heta uteliv, men för mig blir det ingen fullträff. Det är en debutroman och det är kanske det som avspeglar sig på språket. Men samtidigt kan jag inte låta bli att dras med i historien och jag tycker att det är roligt att få en inblick i Stockholms heta nattliv, men just uppräkningen av designers och modemärken tar jag hellre i en mindre dos. Är men sugen på en chiclit så är denna helt ok, i betyg får den en tveksam 3/5, tveksamheten är pga språket i boken. Och ja just det, det är ju första boken av en triologi, jag funderar faktiskt på att läsa de andra två med... :)

Inga kommentarer: