måndag 19 juli 2010

Krokodil eller ödla?

Det var ett tag sedan jag la in pyssel och jag har lite liggandes som jag tänkte att jag skulle lägga upp. De två sista månaderna innan skolavslutningen lekte vi med pärlor. Vi tillverkade små söta krokodiler, eller är det kanske ödlor? De är väldigt lätta att göra och otroligt söta, något man kan ge bort i gåva som nyckelring eller mobilsmycke. Vi hade några barn som gjorde en hel familj tillsammans som de lekte med på raster och på fritids.
Jag har mönster på fler djur på jobb, jag hade tänkt att jag skulle tagit hem dem över semestern och lära mig göra nya djur, men självklart glömde jag dem på jobb. Ja, ja, jag börjar jobba om en vecka och har säkert lite tid över då.



Min rosa ödla som jag alltid bär med mig på jobb. Man ser även min grön och blå ödla i bakgrunden.
Detta är mönstret för ödlan, en ruta för var pärla. De är ljusa och mörka så man vet vilken färg på pärlor man ska använda.

Det känns svårt att förklara hur man gör, men man behöver fiskelina och små pärlor i två olika nyanser. Man trär på de första pärlorna på tråden och för de till mitten, sen tar man den andra änden av tråden och trär igenom pärlorna så att de låses fast och så fortsätter man hela vägen. Det är lättare än vad det låter!

4 kommentarer:

Cecilia sa...

Eeeeem..... jag vill med göra en ödla!!!! En rosa! :)

Johanna sa...

Ja! Du får komma på en pysselkväll så ska jag lära dig :)

Anonym sa...

Hej! Jag heter Rebecca (men har inget konto). De andra mönstrena du pratar om, ett av dem råkar inte vara en pingvin? :p Jag gjorde krokodiler när jag var liten, men vill nu ha en pingvin. Men jag har ingen aning om hur man ska göra en sådan! Så om ett mönster är i form av en pingvin skulle det uppenbarligen hjälpa jättemycket. Om något dylikt inte fanns får jag fortsätta leta.
Tack på förhand!
Rebecca

Johanna sa...

Hej Rebecca! Jag har sett mönster på pingviner i en bok, tyvärr inte i den jag själv köpt som är Perledyr av Ingrid Moras. Det har nämligen kommit ut en bok till där du kan hitta pingviner.

Sen så har jag hittat två sdor på nätet som jag kan rekommendera och som kan ha pingviner och det är:


http://www.abalorios.net/aba/animales.asp

http://mk.perles.pagesperso-orange.fr/ordre%20animaux.htm

Lycka till!
/Johanna