söndag 18 juli 2010

Min far hade en dröm

Det är titeln på Barack Obamas memoarer och som jag läst nu under semestern. Boken är skriven innan Barack blev president och handlar om hans uppväxt. Vi får ta del av hans sökande efter sin identitet och hans familjs historia. Jag läste boken för att jag ville veta mer om USAs president och det har jag fått. Jag tycker att det känns svårt att skrivaKontrollera stavning vad jag känner och tycker om denna bok, kanske har det att göra med att det är memoarer? Det har varit intressant att få ta del av Baracks uppväxt och jag har fått reda på otroligt mycket om honom som jag tidigare inte hade någon aning om. Jag tycker att han på ett målande sätt beskriver hur det kan vara att växa upp som svart i USA. Jag slukar allt i boken som har med Barack och hans familj att göra, men när det kommer till avsnittet som handlar om Baracks arbete i Chicago blir det segt och långdraget. Mot slutet skriver han om sin första resa till Afrika och sin släkt där.

Så vad blir då betyget på boken? En mycket svår fråga men 2,5/5 tror jag, hade det inte varit för hans långa avsnitt om arbetet i Chicago så hade boken passat mig bättre i smaken.

Inga kommentarer: